26. zpráva 25. 4. - 29. 4. 2022
26. ZPRÁVA 25. 4. – 29. 4. 2022
Vážení rodiče,
moc Vás zdravím a píší informace do konce dubna.
- V pondělí 25. 4. a v úterý 26. 4. se budeme ještě individuálně setkávat v rámci konzultačních hodin ke 3. čtvrtletí. Velice děkuji za jejich dosavadní průběh v milé atmosféře, jsem ráda, že se konečně můžeme potkat ve škole naživo.
- Nejbližší školní akce pro zájemce – Papoušek 2022 v psaní poezie na téma voda (do 29. 4.) a Papoušek 2022 v recitaci – školní kolo proběhne 4. května.
Krátké informace a hodnocení proběhlých akcí (snad Vám o nich děti doma také povyprávěly J):
- V úterý 12. 4. – jsme měli plánované dvouhodinové společné „vyučování“ s dětmi z 1. B zaměřené na blížící se Velikonoce. Každý čtvrťák (někdy i dvojice) dostal na starost jednoho mladšího spolužáka a společně zvládli různé aktivity, např. čtení textu psaného psacím písmem, psaní, přesné stříhání, lepení, práci s textem, výrobu papírového košíčku… Prvňáci radostně předvedli, co už umí a čtvrťáci si vyzkoušeli roli pomocníků a „učitelů“. Všichni si zasloužili pochvalu a sladkou odměnu a mě s Markétou a paní učitelkou Holanovou moc potěšilo, jak báječně všichni pracovali J.
- Jak jsem již psala v úvodu našich stránek, velikonoční jarmark se vydařil. Moc Vám s dětmi ještě jednou děkujeme za spoustu napečených báječných dobrot, většinu jsme na jarmarku úspěšně prodali. Po tom, co zbylo, se druhý den během svačiny okamžitě zaprášilo J! Vše bylo výborné. Také Vám moc děkujeme, že jste všichni přišli (často i se širokým příbuzenstvem) a utratili u našeho stánku mnohdy nemalou částku J… Podařilo se nám vydělat kolem 6 000 Kč (přesnou částku ještě napíši). Zatím shromažďuji nápady a přání dětí, na co tyto peníze použijeme…
- Ve středu 13. 4. k nám přijeli herci z Divadla LokVar a zahráli nám div. hru „Matěj a čerti“. Podle ohlasů se divadlo dětem líbilo.
- Ve středu 20. 4. – literární program Listování. Dva herci nám (3. a 4. třídě) zdramatizovali předčítání a s minimem kulis sehráli úryvky z knihy Manolito Brejloun (velmi populární dětské knihy ve Španělsku), kterou jsme téměř nikdo neznal. Všechny nás během chvilky dokázali vtáhnout do děje. Bylo to prima.
- Ve čtvrtek 21. 4. – celodenní výlet do Geoparku (program „Za trilobity a dinosaury“) a muzea v Říčanech se všem také moc líbil. Snad Vám děti vyprávěly, že se ve skupinkách přesunuly do jednotlivých epoch ve vývoji Země, vyzkoušely si být paleontology a vyhrabaly z písku trilobity, amonity a další zkameněliny, prošli se v přilbách jeskyní v době čtvrtohor, malovaly jako pravěcí lovci jeskynní malby, odlévaly zkameněliny ze sádry, zkoumaly podrobně svoje vylosované období a následně ho prezentovaly ostatním…V muzeu jsme zase měli možnost nejen vidět výstavu o historii říčanského hradu, ale vše si také interaktivně vyzkoušet, např. rytí do voskové destičky, vyrobit si svoji pečeť, obléknout se jako rytíř s mečem, vyšívat, přebírat jako Popelka hrách a kroupy, přivázat se na pranýř, zahrát si na středověké nástroje…Oba programy byly na vysoké odborné úrovni a současně maximálně zjednodušené a „ušité“ na míru právě našim čtvrťákům. Myslím si, že více názorněji a zábavněji přiblížit dětem vývoj Země a život ve středověku už ani nejde a že informace a zážitky děti využijí nejen ve Vl a Př učivu. Naprostá většina dětí zaslouží pochvalu za aktivitu a pěkné chování během výletu.
PLÁN VÝUKY 25. 4. – 29. 4. 2022
- Po dvou týdnech převážně skupinové práce jsme se opět přesadili do dvojic. Většina dětí si vyzkouší pracovat ve dvojici zase s někým jiným J.
- Prosím o kontrolu pomůcek na výuku, případně jejich doplnění (pera, tužky, kružítka, lepidla, nůžky…). Děkuji.
Český jazyk
- Procvičování, opakování a shrnutí učiva o slovesech – časování sloves v čase přítomném, minulém a budoucím, vyhledávání slovesných tvarů a určování osoby, čísla a času, tvoření slovesných tvarů podle zadání.
- Opakování a procvičování pravopisu – vyjmenovaná slova, koncovky podstatných jmen a zejména psaní i/í v koncovkách sloves v přítomném čase (např. prosí, mluvíme…).
- učebnice stále str. 73 - 78, str. 79 – 81, PS Hravá čeština dokončíme str. 60 - 64, Prav. pětiminutovky str. 50 a 27
- Ještě budeme pokračovat v prezentacích domácí četby, dokončíme přednes básní, který si ještě všichni nesplnili a ještě jednou se pokusíme „básnit“ a napsat vlastní krátké básničky na téma „Voda“ (a všechny podoby vody) a zúčastnit se tak vyhlášené soutěže „Papoušek“ v psaní poezie.
Matematika
- Aritmetika – opakování a procvičování převodů jednotek z loňska - délky, hmotnosti a objemu (není v učebnici, pouze v PS).
- Plánovaná KP z písemného dělení jednociferným dělitelem (např. 1 876 : 4, 2 495 : 7…) dopadla většině dětí velmi dobře, z důvodu mnoha akcí a Velikonoc jsem KP ale zadala pouze s příklady, nikoliv i se slovními úlohami. Tento týden ve čtvrtek 28. 4. si tedy tuto KP napíšeme ještě znovu – příklady na písemné dělení a slovní úlohy.
- Procvičování a opakování převodů jednotek času a trénování psaní a čtení římských číslic.
- Procvičování slovních úloh s písemným násobením a dělením.
- PS stále ještě str. 21 - 23
- Geometrie (ve čtvrtek) – rovnoběžníky, jejich poznávání, modelování, rýsování pomocí dvojic rovnoběžných přímek.
- učebnice str. 98, PS str. 43
Vlastivěda
- V pondělí 25. 4. si napíšeme plánovanou KP - Keltové, Slované, Velká Morava, na kterou děti dostaly i přípravné otázky.
- Učili jsme se o prvních Přemyslovcích a vzniku českého státu během 10. století, v tomto týdnu nás čeká vznik Českého království a seznámení s vládou králů z rodu Přemyslovců.
- učebnice str. str. 21 - 23
Přírodověda
- Začali jsme další ekosystém – park, seznámili jsme se s některými typickými rostlinami a živočichy. V tomto týdnu budeme ještě pokračovat.
- učebnice str. 50 - 52
Výchovy
Ve VV a PČ se budeme věnovat čarodějnicím. V TV si asi polovina dětí vyzkoušela biatlon (běh a střelbu Nerfkou), v tomto týdnu budeme ještě pokračovat, aby si to zkusili všichni.
Děkuji za pomoc a spolupráci. Přeji Vám hezký poslední dubnový týden!
Petra Holubová